BEHANDELING EXTERIEUR

Afhankelijk van de staat van de auto wordt deze eerst afgespoten en bij sterke vervuiling komt er een actief schuim over de auto.
Voor het wassen worden eerst de velgen en banden gereinigd en uiteraard worden de wielkasten ook gelijk meegenomen.
Dan wordt de auto gewassen met een hoogwaardige shampoo.
Alle sponningen van de deuren worden schoongemaakt, ook de scharnieren enz.
Veel mensen denken dat de auto nu weer goed schoon is maar niets is minder waar.

Hij is nu klaar om met klei de diepere verontreiniging aan te pakken.
Met klei wordt de lak grondig gereinigd en zal de auto superglad aanvoelen omdat alle teer spetters, roetaanslag, vliegen en ongedierte vlekjes verwijderd zijn.

Op onderstaande foto is te zien hoe extreem de klei er soms uit kan zien terwijl deze auto een paar maanden voor de detail nog grondig was gepoetst.

Na het kleien word de auto opnieuw gewassen en goed droog gemaakt met een speciale droogdoek.
Nu is het tijd naar gelang welke behandeling er is gekozen en om de lak te inspecteren op swirls en andere lakdefecten.
Swirls zijn krassen die voornamelijk door een wasstraat worden veroorzaakt of door verkeerd handelen tijdens het handmatig wassen.

Op onderstaande foto is goed te zien wat swirls eigenlijk zijn.

Het polijsten gebeurt over het algemeen machinaal en sommige delen met de hand. Meestal is twee keer polijsten bij nieuwere auto’s voldoende maar komt soms dat in meerdere keren zal moeten gebeuren naar gelang van de lakdefecten en het afbouwen hiervan.
Het kleien en het polijsten vormen samen gemiddeld 80% van het eindresultaat en zal zeker zorgvuldig gedaan moeten worden.
Op onderstaande foto is het machinaal polijsten te zien met een dual-action machine (excentrisch) maar dit wordt ook gedaan met een roterende machine.
Afhankelijk van de hardheid van de lak is het ook van belang welke machine word gebruikt, zowel als een Dual-Action en Roterende machine werkt Shiny Ride Detailing mee.

Het polijsten van de lak

Na het polijsten wordt de lak afgenomen met een eraser of IPA die wordt verdunt met gedemineraliseerd water om de lak te ontvetten voor verdere behandeling.
IPA is de afkorting voor IsoPropylAlcohol.
Nu de lak helemaal schoon is en min of meer open staat is het tijd om de oliën die verloren zijn gegaan aan te vullen en een showcarglans te creëren.
Hiervoor kan gebruik gemaakt worden van een hoogwaardige glaze welke een geruime tijd moet curen (intrekken) om hem daarna goed uit te poetsen.
Nu is het van belang de lak nog beter te beschermen met een wax en zo kan hier gekozen worden tussen een synthetische wax (sealant) of een natuurlijke wax (carnauba).
Een sealant blijft langer zitten (handig voor de winter) en een carnauba wax geeft meer glans.
Ook moeten de sealant of wax curen (intrekken) voordat deze uitgewreven kan worden.

Als laatste wordt de lak nog eenmaal met een zeer waterafstotende en superglanzende laag afgewerkt voor een enorme wetlook van de auto.
De banden worden voorzien van een beschermende laag, er kan gekozen worden voor een hoogglans of een zijdeglans.
Er kan ook gekozen worden om de velgen te behandelen met een speciale wax zodat ze beter bestand zijn tegen het vuil en remstof te beschermen, standaard worden de velgen behandeld met een glaze.

U kunt ook kiezen voor een lakcoating van Mayvinci.

Als laatste worden de ramen gereinigd en het kunststof gevoed om uitdrogen en verkleuring tegen te gaan.
Als extra kan er voor worden gekozen om de ramen te behandelen met een waterafstotende laag.

Uiteindelijk is het resultaat een auto met ongelooflijke glans.